Sunday, September 27, 2009

Rakyat DiDahulukan...Apa Ke Jadah !




Kos modal permulaan untuk F1 Malaysia dianggarkan RM168 Juta dan bajet tahunannya pula mencecah sekurang-kurangnya RM 308 Juta setahun. Begitulah anggaran perbelanjaan yang akan diguna pakai oleh F1Malaysia bermula tahun 2010. Kononnya, ini dapat direalisasikan kerana suntikan dana pakej ransangan ekonomi yang berjumlah RM 67 Billion oleh kerajaan pimpinan Najib telah menampakkan hasil.

Begitu besar jumlah wang yang akan dibelanjakan menunjukkan seakan-akan negara Malaysia ini setanding dengan negara - negara maju yang lain.
Walhal, negara-negara yang lebih maju dan mempunyai kepakaran pun tidak terlintas langsung untuk mempunyai pasukan F1 mereka sendiri. Tak terdengar langsung negara Korea ataupun Taiwan yang jauh lebih maju dari kita kepingin untuk berlumba - lumba untuk bersaing. Hatta, tak kedengaran langsung negara Amerika Syarikat yang mempuyai kepakaran dan teknologi jauh lebih baik dari Malaysia bercita-cita untuk mempunyai pasukan F1 sendiri.

Mungkin Malaysia ini terlebih wang sehinggakan sanggup mengenepikan kepentingan rakyat yang lebih memerlukan. Nampaknya slogan Rakyat Didiahulukan hanyalah retorik semata-mata dan sebenarnya kerajaan lebih gah untuk berboros daripada membantu rakyat. Tidak sedarkah kerajaan dengan wang Rm 308 Juta ini , kerajaan dapat membina lebih 10 000 buah rumah kos rendah setahun jika seunit rumah berharga RM 30 000?

Jika dihalusi , sebenarnya hanya segelintir sahaja rakyat Malaysia yang beria-ia sangat hendakkan F1 ini. Pembaziran demi pembaziran akan lebih kerap berlaku jika kerajaan yang ada sekarang masih lagi memegang tampuk pemerintahan negara. Sesudah 52 tahun memerintah, kerajaan BN masih lagi tidak mengendahkan nasib rakyat kebanyakkan yang lebih memerlukan ketelusan dalam perbelanjaan wang rakyat.

No comments: