Monday, September 28, 2009

Undi Pos - Bagan Pinang



PRU 12 pada tahun 2008 di Bagan Pinang menyaksikan kekalahan teruk PAS kepada BN melalui undi Pos. Dari 5, 191 kertas undi yang dikeluarkan, PAS hanya mendapat 1,189 undi manakala calon BN 3,080 undi.

Sekali lagi pada 11 Oktober 2009 nanti, mungkinkah igauan buruk akan terus berlaku kepada PAS untuk undi-undi pos ini nanti? Ataupun berkat doa dan pertolongan dari Allah, BN yang sebelum ini menang selesa akan mengalami kejutan kali ke 8 dan tersungkur di Bagan Pinang?

Apapun yang terjadi, sistem pengundian pos ini haruslah dikaji SPR jika betul-betul inginkan ketelusan dan mendapat keyakinan dari rakyat. Adalah amat malang bagi Malaysia, walaupun sudah 52 tahun merdeka, ternyata Malaysia masih gagal untuk mengendalikan proses pilihanraya terutamanya undi Pos dengan lebih bebas dan adil. Ternyata sepanjang undi POS diperkenalkan masih banyak dakwaan-dakwaan tentang undi POS seperti tidak telus dan rahsia, wujudnya pengundi hantu dalam sistem undi pos, undi pos tidak relevan, kesahihan undi pos diragui dan wujudnya ugutan dalam sistem undi Pos yang penuh dengan kontroversi sehingga memberi pandangan negatif orang awam terhadap Suruhanjaya Pilihanraya.

Suruhanjaya Pilihanraya seharusnya meneliti perjalanan pengundian pos ini dengan lebih terbuka dan mengenal pasti kelemahan - kelemahan Undi Pos secepat mungkin agar PRU 13 nanti akan lebih telus dan dihormati rakyat. Dan bukannya bertindak seakan-akan lidah BN. Langkah mengadakan PRK dihari cuti umum merupakan permulaan yang baik, dan SPR seterusnya bertindak lebih baik dengan membaikpulih sistem Undi Pos yang ketinggalan zaman ini.

No comments: