Tuesday, September 29, 2009

Rakyat Patut Tolak Calon Korup....


Sudah terang lagi bersuluh...Rakyat Bagan Pinang diharap dapat menjalankan tanggungjawab mereka dengan tepat kali ini setelah selama ini gagal dimenafaatkan oleh mereka. Setelah Isa Samad diumumkan oleh Muhyiddin sebagai calon BN di PRK Bagan Pinang, rakyat Bagan pinang sepatutnya bangkit untuk menolak Isa Samad.

Dengan perlantikkan Isa Samad sebagai calon BN , Umno sebenarnya telah menghina pengundi-pengundi di Bagan Pinang, kerana Isa Samad sebelum ini telah didapati bersalah megamalkan rasuah. Penghinaan berterusan BN terhadap rakyat dengan menidakkan hak rakyat kepada wakil yang telus dan bersih mesti ditamatkan.Pengundi di Bagan Pinang seeloknya berfikir masak-masak sebelum memilih Isa Samad sebagai wakil rakyat mereka kerana beliau mempunyai rekod buruk dalam pentadbiran. Rakyat Bagan Pinang berhak kepada calon yang berintegriti tinggi dan amanah bagi mewakili mereka.

Perlantikkan Isa Samad juga menunjukkan bahawa Umno selama ini memang tidak berniat langsung untuk membenteras amalan rasuah. Terdahulu, Ali Rustam, Ketua Menteri Melaka juga dikekalkan jawatannya walupun terbukti mengamalkan politik wang semasa permilihan parti Umno yang lalu. Dan kemenangan Khairi Jamaludin sebagai Ketua Pemuda juga dikekalkan biarpun bersalah menggunakan wang. Jadi amalan membenteras rasuah didalam Umno sebenarnya merupakan retorik semata-mata.


Didalam hal ini , Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir, pun sealiran dengan rakyat dan menyeru kepada rakyat supaya menolak calon yang korup. BN dengan angkuhnya meletakkan Isa Samad yang korup sebagai calon kerana berpendapat yang rakyat Bagan Pinang jahil dan tidak dapat menilai antara kaca dengan permata dan akan terus mengundi BN. Dengan lebih 35% undi Pos di Bagan Pinang ini, BN merasakan diri mereka kebal di Bagan Pinang dan seterusnya berpendapat mereka akan menang walaupun calon yang dipilih mereka korup.

Justeru itu, pengundi Bagan Pinang terutamanya anggota keselamatan haruslah bersikap rasional dan bijak memilih agar kesinambungan pemimpin yang bersih , berintegriti dan beramanah menjadi tunjang rakyat Malaysia. Kerajaan dan pemimpin yang korup tidak sepatutnya dibiar memerintah berterusan seolah-olah rakyat akur dan redha dengannya. Dunia sedang memerhati PRK Bagan Pinang ini dengan terperinci kerana ianya melibatkan hala tuju kerajaan yang baru. Dunia ingin menilai tahap pemikiran dan juga tahap kematangan pengundi Malaysia samada masih ditakuk lama ataupun telah bersikap lebih matang dan bijak memilih pemimpin.



Pas sebaliknya telah memilih seorang calon yang lebih beramanah dan berintegriti iaitu Sdr Zulkefli Mohammad Bin Haji Omar.Pemilihan Pesuruhjaya Pas Negeri ini yang mempunyai rekod yang bersih serta berpelajaran tinggi. ( Master Sains UPM dan Ijazah Komunikasi UITM )

No comments: