Wednesday, September 16, 2009

Malaysia Boleh Lagi..F1 pulak ....



F1 Malaysia Team ???


PM 1Malaysia hari ini dengan perasaan bangganya mengumumkan bahawa Malaysia akan ada pasukan F1 sendiri tahun depan. Projek yang akan dijalankan atas kerjasama gabungan kepakaran Proton dan Lotus dengan disokong oleh Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Persatuan Sukan Pemotoran Malaysia (MAM), Naza Motor dan Air Asia dan perlaburan kerajaan Malaysia adalah melalui Proton Bhd.

Satu lagi pendekatan Malaysia Boleh yang diagung-agungkan oleh kerajaan kita dari dulu sampai sekarang. Tidak mustahil satu hari nanti kita terpaksa mencari alternatif baru untuk memiliki kenderaan sendiri akibat kenaikan harga proton akibat terlalu banyak wang yang telah dilaburkan untuk F1 teamnya.

Apa yang rakyat dapat dari inisiatif ini yang baru ini? Adakah rakyat yang berada dikampung-kampung akan terus berbangga dengan kebolehan unik Malaysia nanti? Alangkah baiknya jika berbilion-bilion wang yang akan dilaburkan kelak digunakan secara terus untuk kebajikan rakyat.



Masih banyak lagi ruang dan tempat untuk kita menyalurkan dan membelanjakan wang rakyat secara berhemah. Di Malaysia ini masih ramai lagi rakyat yang tak mempunyai bekalan air bersih, yang masih menggunakan pelita ayam untuk menerangi malam dan yang masih lagi berjalan berbatu-batu sehari kerana tidak mampu mempunyai kenderaan sendiri. Masih ada yang hidup umpama kais pagi makan pagi , kais petang makan petang. Rakyat sekarang ini terdesak dek disebabkan keadaan ekonomi yang tak menentu. Dengan lebih berpuluh ribu orang diberhentikan kerja setakat ini, tidak termasuk dengan yang dipotong gaji mereka, berita pembaziran menyentap kesabaran rakyat. Tidak cukupkah berjuta-juta duit rakyat dibelanjakan melalui Petronas setiap tahun hanya untuk menjadi sebahagian penaja F1?

No comments: