Wednesday, April 13, 2011

2/3 Bonus????

Ek ele..BeeEnd hanya memerluan majoriti mudah dan jika menang 2/3 kerusi Dun PRN Sarawak, ianya dikira bonus..kata Najib. Najib sekarang ini merasakan peluang BeeEnd untuk menang mudah kali ini semakin sukar memandangkan sambutan rakyat kepada Pakatan Rakyat semakin meningkat. Tambahan pula sentimen kebencian rakyat kepada Taib Mahmud semakin menjadi-jadi.

Pakatan pula akan dikatakan menang besar jika berjaya menidakkan BeeEnd majoriti 2/3 kali ini kerana jentera pilihanraya yang digunakan BeeEnd bukannya sedikit, malah, janji-janji yang ditabur BeeEnd kepada rakyat Sarawak demi meraih undi bukannya sedikit. Jadi, jika dinilai secara terperinci, kejayaan sebenar Pakatan Rakyat jika mereka berjaya mengurangkan majoriti BeeEnd kali ini.Melihat kepada sambutan rakyat kepada Pakatan Rakyat, Najibsemakin terdesak untuk menghampiri rakyat dengan berbaki hanya 2 hari lagi tempoh berkempen.

Rata-rata penganalisa politik sekarang ini berpendapat tidak mustahil lagi untuk BeeEnd tumbang di Sarawak kali ini. Pakatan dikatakan bakal mermpas 19 kerusi terutamanya dikawasan bandar manakala 24 kerusi lagi peluangnya 50-50 diantara BeeEnd dan Pakatan, selebihnya 28 kerusi masih lagi memihak kepada BeeEnd.

Pun begitu, serangan terakhir BeeEnd yang memasuki fasa terakhir ini mungkin digunakan Najib yang terus berkampung di Sarawak hingga ke hari mengundi nanti. BeeEnd akan lebih agresif menabur janji-janji pilihanraya mereka disamping meneruskan usaha meraih undi mereka melalui projek-projek mee segera mereka.

Sejarah bakal terlakar jika momentum sambutan rakyat terhadap Pakatan Rakyat selama tempoh 10 hari berkempen ini diterjemahkan kepada undi. Keadaan semakin berdebar melihat perkembangan mutakhir dengan kedua-dua jentera pilihanraya BeeEnd dan Pakatan Rakyat melipat gandakan usaha meraih undi...

Sama-samalah kita menanti keputusan PRN Sarawa nanti menjelang tengah malam 16 April 2011 kelak. Apakah Najib akan pulang ke Semenanjung dengan berbekalkan kekalahan ataupun kemenangan hanya dapat ditentukan oleh Rakyat Sarawak sendiri....

No comments: