Saturday, April 16, 2011

Siapa Menang ...?

SPR menjangkakan keputusan penuh PRN Sarawak hari ini selewat-lewatnya pukul 8 malam...Setelah hampir 10 hari berkempen sejak 6 April yang lalu, hari ini penentuan samada BN akan terus memerintah Sarawak ataupun sebuah kerajaan baru pimpinan Baru Bian akan dinobatkan.

10 hari waktu berkempen tamat beberapa jam lalu, dengan sambutan besar ceramah finale Pakatan Rakyat di Kuching mendapat sambutan luar biasa dengan hampir 20000 pengunjung. Melihat sambutan rakyat yang sedemikian rupa, teringat, tsunami politik 2008 yang lalu, dan adakah ianya akan menjadi kenyataan di Sarawak akan terjawab malam ini. Pun begitu, PRN Sarawak kali ini cukup istimewa untuk kita menilai samada rakyat berubah dari segi mentaliti dan kepompong lama dibawah BN ataupun membuat keputusan untuk melangkah kehadapan demi generasi akan datang.

Terpulanglah kepada pengundi-pengundi rakyat Sarawak hari ini untuk merenung sejenak dan menilai semula apa yang sepatutnya mereka perolehi dari kerajaan BN selama ini dari terus dimomok apa yang telah diberikan BN sebelum ini. Bukannya ingin bersifat tamak ataupun tidak menghargai apa yang BN lakukan selama ini, namun hakikatnya adalah lebih kepada keburukan yang dilaksanakan BN dan penindasan serta penyelewengan Taib Mahmud lebih 30 tahun menjadi KM Sarawak.

Hari ini diharap segala pembongkaran serta pendedahan oleh kepimpinan Pakatan Rakyat akan kepincangan BN selama ini menjadi pedoman pengundi-pengundi untuk membuat pilihan yang terbaik. Diharap juga segala penat lelah jentera Pakatan Rakyat membuahkan hasil yang baik dan menjadi satu kelebihan kepada rakyat untuk meneruskan agenda perjuangan menyingkirkan korupsi dan penyelewengan dari pemerintahan Sarawak dan Malaysia kelak.

Perjalanan untuk meyakinkan rakyat untuk bersama-sama Pakatan Rakyat menerajui Malaysia kearah negara yang sepatutnya lebih makmur dan maju mungkin bermula dengan merampas Sarawak dari BN dan memberi tahu seluruh rakyat Malaysia yang lain, perubahan memerlukan pengorbanan.

Kini terpulanglah kepada rakyat Sarawak untuk membuat keputusan yang terbaik dan menyatakan pendirian mereka untuk berubah......

No comments: