Sunday, April 3, 2011

Dah Salah Pun Nak Bela Lagi....


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata ADUN Lenggeng Mustafa Salim yang didapati bersalah oleh mahkamah atas tuduhan menerima rasuah masih adalah wakil rakyat bagi kawasan itu.

Bernama memetik beliau berkata ADUN BN itu akan membuat rayuan terhadap hukuman yang dijatuhi oleh Mahkamah Sesyen Seremban ke atasnya semalam.
Semalam, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara tiga tahun dan denda RM20,000 terhadap Mustafa atas kesalahan menerima rasuah daripada seorang kontraktor sebagai dorongan mendapatkan permit menjual pasir, tiga tahun lalu.

Begitulah hakikatnya, kita sebagai rakyat Malaysia akan dierus ditipu hidup - hidup oleh pemimpin-pemimpin Umno/BN selagimana kuasa ditangan mereka. Kononnya ingin membela nasib rakyat dan akan perangi rasuah habis-habisan, tetapi, dikalangan mereka akan terus dibela habis-habisan. Walaupun Adun Lenggeng ini telah didapati bersalah oleh mahkamah, PM kita masih sanggup lagi mengeluarkan komen yang sepatutnya lebih bersikap profesyional dan bertindak menggesa wakil rakyat tersebut meleak jawatan. Kalau dinegara luar, pemimpin sesuau kawasan akan terus meletak jawatan serta merta jika didapati bersalah atas tuduhan apa-apa sekalipun. Namun, di Malaysia, jika seseorang itu berada dalam kem Umno/BN , yang salah adalah mahkamah bukannya tertuduh.

Slogan Perangilah Rasuah yang dijaja Umno hanyalah retorik semata-mata dan tindakan terpilih mereka cukup jelas dan bermotifkan survival politik mereka. Bezanya tertuduh merupakan wakil rakyat dari Umno/BN dan tahap kekebalan mereka ini amatlah tinggi dan mungkin juga hasilnya nanti berbeza setelah rayuan dibuat selepas ini??

Jika yang tertuduh itu wakil dari Pakatan Rakyat, berduyun-duyunlah gerombolan ini berpesta menggesa tertuduh meletak jawatan, malah, belum didapati bersalah juga didesak meletak jawatan. Itulah mentaliti sebahagian besar wakil rakyat Umno/BN secara amnya.....

No comments: