Monday, August 24, 2009

Alahai Yusri !!!


Adun Lunas Mohd Radzi Salleh, semalam mengumumkan keluar parti PKR dan menjadi Adun Bebas berkuatkuasa serta merta. Dan pada masa yang sama Yusri Ishak , rakan Rohaizat yang sebelum ini berada di pentas Pas menjelaskan perihal salah laku Rohaizat , buat pusingan 'U' mengatakan kekesalannya apabila pihak Pas menggunakan isu ini memburukkan peribadi calon BN di Permatang pasir itu.

Kedua-dua tindakan drastik ini berkemungkinan besar ada hubung kaitnya dengan PRK Permatang Pasir. Kedua-dua berita ini seakan merentap kesabaran Pakatan Rakyat secara mengejut diambang hari pembuangan undi esok. Adakah ini akan memberi kesan yang mendalam kepada keputusan pilihanraya Permatang Pasir ? Adakah ini akan merubah senario politik semasa ? Ataupun hanya lebih kepada berita sensasi di hari minggu ?

Umum mengetahui perihal Yusri yang sebelum ini diasak oleh pucuk pimpinan Umno sebagai dalang yang menggelapkan wang RM 160,000 koperasi. Segala bentuk tohmahan yang dilemparkan kepada Rohaizat semuanya ditempiaskan kepada Yusri, hatta , Rohaizat sendiri mengakuinya. Segala kerja buruk yang dilakukan sebelum ini semuanya dilemparkan kepada Yusri. Bangkitlah Yusri mempertahankan haknya, Bangkitlah Yusri diatas pentas Pas membetulkan fakta serta cuba membersihkan namanya.

"Saya adalah seorang bapa kepada anak-anak saya... seorang suami kepada isteri saya dan seorang anak kepada ibu-bapa saya dan hasil dari tuduhan tersebut, mereka-mereka ini menanggung malu... saya tidak akan membiarkan perkara ini berlaku terhadap diri saya dan keluarga saya, saya masih menghormati diri saya sendiri dan juga mereka-mereka yang mendampingi saya dan oleh kerana itulah saya tampil hari ini untuk membersihkan kembali nama saya yang telah dicemarkan oleh mereka-mereka yang gila pada kuasa, dan juga miskin politik..!"Itulah kata-kata Yusri Isahak ketika tampil dipentas PAS untuk membersihkan namanya yang telah diburukkan oleh orang-orang yang berkepentingan didalam UMNO demi untuk survival politik mereka.

Tidakkah pelik dengan secara tiba-tiba Yusri mengakui kesilapannya dan membodek Rohaizat? Secara tiba-tiba Rohaizat merupakan orang yang teramatlah baik budi pekertinya , orang yang telah lama menabur bakti di Permatang Pasir dan merupakan calon yang layak menerajui kepimpinan di sana. Yusri yang sebelum ini menjadi kambing hitam seakan mendapat kuasa yang baru dan bersungguh-sungguh membela Rohaizat. Seterusnya Yusri berasa amat kesal dengan keadaan sekarang dan menyalahkan Pas kerana menggunakan dan mempolitikkan isu ini.

Yusri seakan pengkhianat kepada Pas dengan putar belit yang beliau lakukan sekarang. Mungkin beliau lakukan ini akibat tekanan dari pihak BN atau mungkin juga ini merupakan perancangan halus dari pihak BN. Kita mesti sedar bahawa BN mempunyai pelbagai helah yang tersembunyi dan tidak teragak-agak menggunakan pelbagai cara untuk memenangi pilihanraya ini.

No comments: