Monday, August 24, 2009

Anak Emas No 2 ....



Menurut terjemahan, Anak Emas bermakna anak yang terpilih diantara anak - anak yang lain. Selalunya Anak Emas akan dimanjakan dan segala kemahuannya akan dituruti oleh sibapa, walaupun diluar kemampuan sibapa.Dan seterusnya, akibat terlalu dimanjakan, selalunya Anak Emas akan membesar menjadi anak yang derhaka. Tidak mendengar cakap, keras kepala dan selalunya akan mengikis harta mak bapak. Kerana adanya Anak Emas juga menyebabkan adik beradik yang lain terasa tersisih. Sehinggakan timbul dendam kesumat dihati mereka. Timbul rasa cemburu dan iri hati yang mendalam di sanubari mereka.Sehinggakan ada dikalangan mereka menjadi pendendam dan membesar menjadi seorang yang sentiasa memberontak jiwanya.

Jadi, adakah seluruh pengundi Permatang Pasir mau menjadi Anak Emas kepada BN? Mahu termakan pujuk rayu BN yang secara terang-terangan mengenepikan hak - hak Dun lain di negara ini. Jika beginilah sikap BN, memerintah secara tidak adil dan pilih kasih, rakyat ditempat-tempat lain akan merasa keciwa yang amat sangat kerana hak mereka telah diketepikan.Dek kerana pilihanraya kecil, BN sanggup mengangkat martabat sesuatu kawasan menjadi Anak Emas, tanpa mengambil kira kawasan lain.

Begitu murahnya politik BN dalam menghadapi pilihanraya kali ini. Dulu Manik Urai juga diisytiharkan sebagai Anak Emas kerajaan persekutuan, tapi setelah tewas, segala janji - janji langsung tidak direalisasikan. Jadi Anak Emas jika BN menang pilihanraya saja !

Malang kepada 11 lagi DUN yang lain di Pulau Pinang yang dimenangi oleh Umno kerana tersisih dan tidak terpilih sebagai Anak Emas.Bak kata Ketua Penerangan Pas Ustaz Idris Ahmad, kesebelas DUN yang lain merupakan Anak Buluh Betong kerajaan BN. Seharusnya, kesebelan

Semalam, bertempat di UPU Permatang Tengah, Ketua Menteri Pulau Pinang mengingatkan pengundi-pengundi di Permatang Pasir agar lebih sanggup menjadi Anak Soleh daripada menjadi Anak Emas.

No comments: